HYDROFOIL

Hydrofoilen is één van de nieuwste hypes/trends in het kitesurfen en andere watersporten.

 

 

Hoe werkt een hydrofoil?

Achter een hydrofoil gaan allerlei natuurkundige wetten schuil. Een hydrofoil werkt simpel gezegd net als een vliegtuig. Een hydrofoil heeft twee vleugels: achtervleugel en een voorvleugel. De voorvleugel creëert lift en de achtervleugel zorgt voor stabiliteit. Door de snelheid die je met je kite maakt ontstaan er drukverschillen op de vleugels, minder druk aan de boven kant en meer druk aan de onderkant. Door de ‘vliegtuigvleugel-vorm’ worden deze drukverschillen omgezet in lift en duwt de vleugel de mast en het board uit het water.

Terminologie

Het midden stuk van de hydrofoil is de fuselage, deze verbindt de voorvleugel of frontwing met de achtervleugel of rearwing. Over het algemeen zorgt een lange fuselage voor een stabieler gevoel aan de foil en een korte fuselage voor een meer wendbaar gevoel. Vervolgens is er nog de mast die het board met de hydrofoil verbindt. Bovenaan de mast vind je meestal de plate of plaat. Soms wordt ook gebruik gemaakt van een box of tuttle om de mast aan het board vast te maken.

Soorten hydrofoil kitesurf vleugels

Volgens Aspect Ratio

De voorvleugel van de hydrofoil is veruit de belangrijkste en hierin wordt ook het meeste in gevarieerd. Grof gezegd zijn er twee soorten vleugels: high-aspect ratio en en low-aspect ratio. Aspect ratio is de verhouding tussen de spanwijdte en de koorde (soort van breedte of diepte van de vleugel).

Een high aspect ratio vleugel is dun en wijd. De high aspect ratio is de meest effectieve vleugel met de minste drag, beste upwind eigenschappen, hoogste snelheid en meeste stabiliteit. De high aspect ratio vleugel heeft wel iets meer snelheid nodig om de mast uit het water te duwen ten opzichte van de low-aspect ratio hydrofoil.

De low-aspect ratio hydrofoil heeft een smaller en breder design. Dit zorgt er voor dat de foil een stuk wendbaarder aan zal voelen. De topsnelheid ligt lager dan die van een high aspect ratio foil, de snelheid waarmee de low aspect vleugel lift creëert ligt wel lager dat heeft als gevolg dat deze foil eerder het water uit zal komen.

Als je net begint met hydrofoilen is het aan te raden om te kiezen voor een lange fuselage en een vleugel die breed en dik is, op deze manier heb je de meest stabiele vleugel die al met weinig wind zal vliegen.

Volgens functionaliteit of kitesurf stijl

Naast de indeling volgens aspect ratio kan je de foils ook indelen naar functionaliteit of je favoriete kitesurf stijl: race, freeride en wave.

Race foil
Een kitesurf race hydrofoil heeft een hoge aspect ratio, een lange mast, een redelijk lange fuselage en is zo licht mogelijk. De hoge aspect ratio zorgt voor een hoge topsnelheid. De lange fuselage zorgt stabiliteit op hoge snelheid. De mast van een race foil is over het algemeen lang omdat je op die manier goed aan kan kanten.


Freeride foil
Een freeride foil die bij kitesurfen gebruikt wordt heeft over het algemeen een gemiddelde aspect ratio. De freeride foils worden gemaakt van verschillende materialen zoals carbon of aluminium. De fuselage is vaak even lang of wat korter dan die van een race foil, omdat je dit een wat meer speels gevoel geeft. Je kan zien dat de vleugel een stuk breder is dan die van een race foil.

Wave foil
De wave foil is een foil met een lage aspect ratio en geschikt voor in de golven. Omdat de vleugel niet wijd is, is een wave foil heel erg wendbaar en speels. Met de fuselage is bij sommige merken lang voor extra stabiliteit of kort voor meer wendbaarheid. De mast is bij een wave hydrofoil vaak niet heel lang omdat je niet heel hard hoeft aan te kanten.


Hydrofoil masten

De hydrofoil wordt door een mast aan het board verbonden. Ook masten zijn er in verschillende maten. Maar waarom is de mast zo lang? Voor het foilen heb je een lange mast nodig. Als je aan wilt kanten op je foil board, om upwind te gaan, is een lange mast essentieel omdat je anders snel met je board het water aan raakt en de vleugel bijna het water uit steekt. Met een kleine mast kan je minder aankanten en dus minder makkelijk hoogte lopen. Maar is wel weer fijn om mee te beginnen omdat je niet zo hoog boven het water zit en de mast wat minder ‘gevaarlijk’ lang is.

Masten worden gemaakt van carbon, aluminium of een bepaalde carbon compositie. Carbon is onderhoudsvriendelijk en licht, wat een voordeel is bij weinig wind. Een nadeel is dat het wel kwetsbaar is. Aluminium is sterker maar zwaarder. De carbon compositie zit hier tussen in.


Hydrofoil kitesurf boards
Inmiddels is er al een wijde range aan hydrofoil kitesurf boards op de markt. Ook hier wordt er vaak ingedeeld op surfstijl. Om met hydrofoilen te beginnen is een board met veel volume en een goede rocker op de neus ideaal. Je zakt minder snel in het water en planeert makkelijk op het board om snelheid te maken. De ronde neus zorgt dat minder snel in het water hapt bij je eerste sessies, omdat je vaak op en neer gaat zoals een dolfijn.

Eens wat verder gevorderd zal je al snel kiezen voor een iets kleiner en speelser board. Een dun boardje gaat minder snel kapot en is makkelijk mee te nemen op reis. Nadeel: met minder drijfvermogen is het lastiger strapless te starten.

Hydrofoil kitesurf kites

Als je gaat kitesurfen met een hydrofoil wil je een kite met goede low-wind eigenschappen. Met weinig wind kiten is het allerleukste met een hydrofoil. Daarnaast moet je kite ook goede drift hebben omdat je met je hydrofoil heel makkelijk snelheid maakt en snel de snelheid van je kite bereikt. Goede drift voorkomt dat je kite snel uit de lucht valt. Voor de ultieme hydrofoil low-end ervaring kan je best een foilkite of matrasvlieger nemen (zie kites) Deze zijn technisch wat moeilijker te vliegen (omdat je tubes gewoon bent). Hierdoor zal je kunnen kitesurfen als de tube kites uit de lucht vallen. Nadeel is dat je ze nauwelijks herstart krijgt uit het water bij zo marginale condities. Je tube kite krijg je zeker niet herstart dan, maar het drijfvermogen is voor de meesten net wat prettiger dan een matras die langzaamaan vol loopt met water. Er zijn ook een aantal tube-kites ontwikkeld, speciaal om te hydrofoilen. SOms hebben ze maar 1 strut. Ook een wave-kite wordt vaak gebruikt omdat die iets meer drift heeft.

Binnenkort meer....

Hieronder zie je een aantal video's met zeer duidelijke instructies

  Ticket to glide: heel to toeside

 

Ticket to glide: gybe with foot transistions